Begeleiding bij herstructurering
 om een verhoging van de productiviteit te verzekeren

Volgens verschillende studies behalen minder dan de helft van herstructureringen hun doelen, ook al zijn ze vaak noodzakelijk om productiviteit hoog te houden of te krijgen. Echter, wanneer ze goed worden uitgevoerd, leveren herstructureringen goede resultaten op in functie van productiviteit. Sphere-Work ondersteunt je hierin graag met zijn uitvoerige expertise.

Hoe beïnvloedt dit topic jouw productiviteit?

Waarom is het zo belangrijk om een herstructurering op de juiste manier aan te pakken?

Productiviteit heeft verschillende aspecten die aanleiding kunnen geven tot herstructureringen:

  • De markt verandert of we willen onze competitieve positie verbeteren: rationaliseren, kostenbesparingen, downsizing, rightsizing, out/insourcing …
  • Efficiëntie van processen en uitvoering verbeteren
  • Aanpassingen aan de organisatie, aan de managementniveaus …
  • Automatiseringen, nieuwe technologie … die een impact hebben op de taken die uitgevoerd moeten worden, waarvoor nieuwe skills nodig zijn …
  • Overnames of fusies

Volgens verschillende studies* behalen minder dan de helft van herstructureringen hun doelen. Dat komt enerzijds omdat herstructureringen meestal gebeuren op basis van een te simplistische aanpak en een onderschatting van de menselijke factor: herstructureringen hebben vaak een impact op politieke evenwichten, betrokken mensen hebben heel wat onzekerheden en vragen die vaak heel impliciet blijven maar wel een invloed hebben …

Herstructureringen hebben meestal een zeer slechte connotatie: medewerkers hebben er schrik van en managers halen de doelen niet. Vaak volgt de ene herstructurering dan ook de volgende op.

Nochtans zijn herstructureringen vaak noodzakelijk om productiviteit hoog te houden of te krijgen. Ze kunnen – wanneer ze goed worden uitgevoerd- wel degelijk goede resultaten opleveren. Het wat & hoe van een herstructurering is dus cruciaal.

* een meta-studie gepubliceerd in ‘Performance Improvement’ van 49 studies, betreffende 43.426 bedrijven en organisaties

Onze change aanpak

Wat houdt onze oplossing in?

Beckhard en Harris hebben een ‘change formule’ ontwikkeld die een goede kapstok is voor onze aanpak. We hangen onze methode hieraan op, en verwerken daarin de laatste inzichten rond de effectiviteit van veranderingstechnieken, bv op basis van neuro-science:

Change = [OxDxM] > K

C = Change

O = Ontevredenheid met het status quo

  • Is het probleem helder voor iedereen? Voelen mensen dat aan als relevant voor hen? Als het bv. enkel een probleem is voor aandeelhouders, waarom zou ik, medewerker, dan moeite doen?
  • Is de dringendheid ook duidelijk? Is er een momentum of kunnen we dat bouwen?
  • Zijn mijn problemen ook meegenomen, of worden die genegeerd?
  • Zijn er toch andere taboe’s waarover niet mag gesproken worden terwijl ze, in de perceptie van mensen, wel onderdeel van het probleem zijn?
  • (Visuele) storytelling zal hierbij belangrijk zijn, zodat het probleem ook blijft hangen, ook op emotioneel vlak.

D = In hoeverre wil ik het voorgestelde doel van de verandering?

  • Visie: wat is het doel? Spreekt me die aan? Rationeel of ook als persoon van vlees en bloed ? Wil ik daarbij horen? Is dit meer dan alleen maar financieel? Waarom zou ik dit willen?
  • Geloof in de oplossing: zal deze verandering het probleem echt oplossen of is dit een zoveelste poging die wellicht ook niet veel zal opleveren? Waarom zou dit (nu wel) werken? Is het probleem wel structureel en systemisch geanalyseerd, of geven we de indruk (te) snel naar oppervlakkige oplossingen te grijpen?
  • Betrokkenheid: heb ik mijn inbreng ook kunnen doen?
  • Geloof in het kunnen: kunnen we dit wel? Hebben we er de mensen, de skills … voor? Of de discipline? Of zal de aandacht van het topmanagement terug wat vervagen nog voor het goed en wel geïmplementeerd is? …
  • Geloof in aligneren: gaat iedereen de inspanning op dezelfde manier doen, gaat iedereen aan hetzelfde zeel trekken?

M = De manier van de verandering (minimaal risico en disruptie)

  • Hoe kunnen we angst-niveaus zoveel mogelijk wegnemen? Het brein blokkeert op een gevreesd verlies van job, status, zekerheid of voorspelbaarheid van de toekomst, gevoel van controle en autonomie, gevoel van verbondenheid en -niet te vergeten- fairness. Het is ook belangrijk om rekening te houden met vroegere (veranderings-)ervaringen.
  • Hoe kan een gevoel gegeven worden van ondersteuning in deze verandering: ruimte voor dialoog, omgaan met twijfels, ondersteuning aanreiken om met onzekerheden positief om te gaan, samenwerking binnen en buiten het team …
  • Het proces van verandering: voorzien van een aantal snelle resultaten om het geloof te ondersteunen, het aanpakken van problemen die in de buik van de organisatie leven en zichtbaar zijn, het geven van structuur en helderheid tijdens de implementatie, de manier om het middle management erbij te betrekken en hun rol als ‘connector’ te laten spelen.
  • De gepercipieerde fairness van de verandering: van het veranderingsproces zelf (wat als ik m’n job verlies, bepaalde taken niet meer mag doen …), van bepaalde taboes die overeind zouden blijven terwijl ik de mijne moet opgeven, enz.
  • De rol van het leiderschap in de verandering: niet enkel bij de start, maar ook tijdens het hele proces. Deze rol gaat over vertrouwenswaardigheid uitstralen: competentie, transparantie, betrouwbaarheid, het inzitten met de collega’s. Het gaat ook over consistentie: volgehouden commitment, consistentie in beslissingsprocessen en prioriteiten, voorbeeldgedrag.
  • Het aligneren van de incentive processen & appreciatie, het weghalen van tegenstrijdige boodschappen, …
  • Investeren in ‘het kunnen’: bewust retentiebeleid naar mensen met kritische kennis/ervaring/netwerk, het opbouwen van skills die we nodig hebben, …

K = Kost van veranderen voor het individu

  • Hoe hoger de kost / risico voor de betrokken individuen, hoe beter de bovenstaande factoren moeten verzorgd worden.

Ons 5-stappen plan

Hoe gaan we te werk?

We combineren onze methodes met een zeer duidelijk proces. Onderstaand geven we ons algemeen proces, in de wetenschap dat dit altijd aangepast en gedetailleerd wordt op basis van jouw situatie:

Stap 1: Uitwerken van het doel van de verandering & het bouwen van het momentum

  • (Visuele) storytelling over de redenen van veranderingen;
  • Bepalen van kritische succesfactoren van de herstructurering: wat willen we bereiken: financieel, operationeel, klanten, cultuur, medewerkers …;
  • Uitwerken van de design opties: mogelijke oplossingen, hoe en met wie worden die uitgewerkt, hoe scoren de verschillende opties op de kritische succesfactoren?

Stap 2: Stakeholder management

  • In kaart brengen van stakeholders die het succes van de verandering kunnen beïnvloeden;
  • Voordelen- en risicoanalyse voor de verschillende stakeholders:
  • Wat zijn de risico’s en opportuniteiten gelinkt met de verschillende opties: financieel, operationeel, technisch, skills, motivatie, klanten, tijdslijn …?
  • Wat zijn deze risico’s en opportuniteiten zowel gedurende het project als erna?
  • De rol die verschillende groepen in de verandering moeten spelen om succesvol te zijn: het middelmanagement, het topmanagement, change agents … Hoe gaan we hen betrekken?
  • Het constructief en tijdig betrekken van sociale overlegorganen.

Stap 3: Begeleiden van de verandering

Opbouwen van een change management approach waar we de best practices & lessons learned op niveau van het bedrijf en onze eigen expertise integreren:

  • Identificeren van zaken die de verandering tegenhouden of moeilijk maken: dat kan angst zijn, verkeerde incentives, groepsdynamiek, enz. Bepalen hoe we die ‘blockers’ kunnen weghalen;
  • Bewust werken aan de gepercipieerde fairness van het hele proces;
  • Hoe focus brengen en behouden, monitoring van vooruitgang;
  • Retentie van kritische mensen en kennis;
  • De juiste incentives installeren;
  • Het genereren van snelle en visibele vooruitgang om het geloof te voeden;

Gedisciplineerde projectplanning en uitvoering:

  • Visibel maken van topmanagement commitment (niet enkel bij de start),
  • Leadership rol en de ondersteuning daarvan,
  • Line manager rol en hun ondersteuning,
  • Communicatie en infodoorstroming,

Stap 4: Plan-Do-Check-Adjust

  • Monitoren van het proces en resultaten: het proces, hoe goed voorbereid ook, zal een constant proces zijn van plannen-doen-checken-aanpassen.

Stap 5: Het verankeren van de verandering

  • Het integreren in processen en gewoontes van de organisatie;
  • Het installeren van ‘early warnings’ voor als we toch van het doel zouden afwijken;

We hebben in onze aanpak specifieke aandacht (en heel veel ervaring) voor het gevoel van verlies, zeker bij jobverlies:

  • Perceptie van fairness van het hele proces: communicatie, selectie van mensen, behandeling van mensen …
  • Managen en anticiperen op emoties (of ze nu expliciet of impliciet blijven): het voorbereiden en coachen van managers om hiermee om te gaan.
  • Focus op de toekomst: zowel de toekomst van mensen die eventueel hun job zouden verliezen, als de toekomst van de mensen die blijven.

Ervaring in het coachen van teams en managers

We zijn ook ervaren in het coachen van teams en managers opdat hun teamleden (inclusief zichzelf) beter kunnen omgaan met verandering. Hierbij hebben we aandacht voor:

  • het kapitaliseren op sterktes,
  • het focussen van energie op wat het team wel kan beïnvloeden,
  • het creëren van een omgeving waarin teamleden mekaar ondersteunen,
  • ...

Onze klantcases

Wat we voor een klant al hebben gerealiseerd

Volledige sanering van een bedrijf  met 4.000 medewerkers, deel van een internationale groep:

  • Volledige en structurele herziening van alle CAO's met betrekking tot beloning en arbeidsvoorwaarden;
  • Inkrimping van het personeelsbestand met 25%;
  • Integratie op groepsniveau van verschillende afdelingen (zoals Marketing, Sales ...).
  • 'Regretted losses' van talenten beperkt tot 5%.
  • Diepe betrokkenheid middenkader, met een sterke focus op samenwerking & voortdurende verbetering.
  • Employee Engagement cijfer na de herstructurering de hoogste van alle entiteiten binnen de groep.

Onze deliverables

Wat mag je van ons verwachten?

Onderstaande punten vatten samen wat je van Sphere-Work mag verwachten wanneer je ons inschakelt om een herstructurering binnen je bedrijf te begeleiden:

  • Een gestructureerd herstructureringsproces;
  • Het maximaliseren van retentie van mensen met kritische skills, kennis of netwerken;
  • Het minimaliseren van de risico’s tijdens een verandering;
  • Het verankeren van de verandering in het bedrijf.

Klaar om je productiviteit 

aan te pakken?

Wij staan altijd vrijblijvend open voor een gesprek.