Skills Mapping & Ontwikkeling

Hoe bedrijven een flexibeler en innovatiever personeelsbestand kunnen creëren.

In deze paper onderzoeken we de transformerende impact van een 'skills-first'-benadering om de stijgende kosten en productiviteits-uitdagingen voor Belgische bedrijven aan te pakken. Door prioriteit te geven aan het in kaart brengen en ontwikkelen van skills, kunnen bedrijven een flexibeler en innovatiever personeelsbestand creëren. Daarnaast laat deze paper zien hoe het gebruik van artificiële intelligentie (AI) dit proces verder kan verbeteren. AI stelt bedrijven in staat om vaardigheden efficiënt te beheren, de interne mobiliteit te verbeteren, de betrokkenheid van werknemers te vergroten, talent te behouden en succesvol te navigeren door de complexiteit van een snel veranderend economisch landschap.

Auteur: Beatrice Toussaint

Introductie

Bedrijven in de Westerse wereld, inclusief België, hebben de afgelopen vijf jaar te maken gehad met stijgende kosten. Waar Belgische bedrijven deze stijgingen voorheen konden compenseren met productiviteitsverbeteringen, wijzen recente trends op een vertraging in de productiviteitsgroei. Daardoor blijven Belgische bedrijven achter bij hun collega's in landen zoals Denemarken en Zweden, waar de productiviteit meer dan twee keer zo snel is gegroeid.

Gezien deze uitdagingen is het essentieel om naar manieren te zoeken om de productiviteit te verhogen en de groei van bedrijven te ondersteunen. Een OESO-studie uit 2021 identificeert drie belangrijke gebieden waarop de productiviteit van een bedrijf aanzienlijk kan worden verbeterd:

  • Kapitaalinvestering,
  • Immateriële factoren, waaronder bedrijfscultuur, diversiteit, branding, R&D, AI en digitalisering, product- en dienstenaanbod en organisatiestructuur,
  • De menselijke factor, waaronder vaardigheden.

We zullen dat laatste punt nader bekijken:
de cruciale rol van vaardigheden in het verhogen van de productiviteit.

Waarom bedrijven die focussen op skills excelleren

In het huidige snel veranderende economische landschap biedt het centraal stellen van vaardigheden gedurende de gehele talentlevenscyclus cruciale oplossingen voor moderne bedrijven. Deze aanpak adresseert verschillende uitdagingen, zoals het flexibel inzetten van talent, het nemen van weloverwogen beslissingen over personeelsbezetting, het verbeteren van de productiviteit van het personeelsbestand en het plannen van toekomstige behoeften. De kern van al deze voordelen ligt in de implementatie van een 'skills-first' strategie.

Maar waarom presteren bedrijven die zich richten op skills beter dan bedrijven die dat niet doen? Uit meerdere onderzoeken en observaties van bronnen zoals Deloitte, McKinsey en het World Economic Forum blijkt dat de transformatie naar een op vaardigheden gebaseerde organisatie aanzienlijke voordelen oplevert.

Skills-based organisaties hebben

  • 57% meer kans om te anticiperen op veranderingen en effectief en efficiënt te reageren.
  • 52% meer kans om te innoveren.

Het tekort aan talent - of het tekort aan vaardigheden - lijkt niet af te nemen. Economen voorspellen dat het moeilijk vinden van talent ons nog minstens een decennium parten zal spelen. Volgens Korn Ferry zullen wereldeconomieën tegen 2030 meer dan 8,3 biljoen dollar kwijt zijn aan het ontbreken van talent om het bedrijf te ondersteunen en te laten groeien.

Om dit probleem effectief aan te pakken, heeft een op vaardigheden gebaseerde aanpak bewezen snelheid en wendbaarheid te vergroten, productinnovatie te stimuleren, snelle markttoegang te bevorderen en talent in te zetten voor de meest kritieke taken.

Skills-based organisaties hebben

  • 52% meer kans om een hogere productiviteit en betere prestaties te leveren.

Een op vaardigheden gebaseerde aanpak betekent ook dat je het juiste talent op onverwachte plaatsen vindt: je kunt het personeelsbestand beter benutten door onaangesproken capaciteit en potentieel te ontsluiten. Dit concept is niet nieuw. Een onderzoek van Hunter & Hunter uit 1984 toonde aan dat werving op basis van vaardigheden vijf keer beter prestaties voorspelt dan werving op basis van opleiding en meer dan twee keer zo voorspellend is als werving op basis van werkervaring. In het huidige economische landschap is het belangrijker dan ooit om nieuwe bronnen van talent aan te boren, de vijver waarin je vist te verbreden en het beste te halen uit het talent dat je al hebt.

Het is duidelijk dat werk uitvoeren zonder extern talent in te schakelen kosten bespaart, wat cruciaal is in de huidige krappe arbeidsmarkt. Bestaande werknemers kennen het bedrijf al, hebben een bewezen staat van dienst en kunnen sneller waarde toevoegen dan volledig nieuwe kandidaten, die uitgebreide wervings- en inwerkprocessen vereisen. Bovendien biedt het creëren van interne doorgroeimogelijkheden werknemers de beste leermogelijkheden: leren door te doen.

Skills-based organisaties hebben,

  • volgens 80% van de bedrijfsleiders, meer kans om Diversiteit, Gelijkheid & Inclusie te bevorderen en het welzijn van medewerkers te verbeteren.

Beslissingen over aanwerving, beloning, promoties, opvolging en inzetbaarheid baseren op de vaardigheden van mensen in plaats van op hun jobverleden, anciënniteit in de job of netwerk, zou ook betekenen dat een bedrijf een minder "one-size-fits-all" benadering - die een uniforme set criteria voor alle werknemers impliceert - zou kunnen inzetten. Een benadering waarbij vaardigheden op de eerste plaats komen, zorgt er daarentegen voor dat mensen worden erkend als unieke, gewaardeerde individuen die zich kunnen ontplooien in functies waarin hun capaciteiten volledig tot hun recht komen.

Het is ook de beste manier om 'verborgen talenten' te ontdekken. Recruiters en aanwervingsmanagers zullen merken dat mensen die ze anders misschien niet in aanmerking hadden genomen, toch worden voorgedragen voor functies omdat hun vaardigheden (en potentieel) ideaal zouden kunnen zijn, ook al lijken hun vorige functietitels of gevolgde opleidingen niet de perfecte match. Dit heeft een positieve invloed op de diversiteit binnen een organisatie, vermindert vooroordelen en verbetert de eerlijkheid in elke fase van de talentlevenscyclus, niet alleen bij de werving.

Skills-based organisaties hebben

  • 98% meer kans om een reputatie te hebben van een plek waar je kan groeien en ontwikkelen.
  • 98% meer kans om goed presterende medewerkers te behouden.

Tot slot, een op vaardigheden gebaseerde aanpak bevordert retentie. Daarmee pak je meteen het meest urgente probleem in bedrijven aan. Door intern loopbaanmogelijkheden te bieden in plaats van medewerkers te laten vertrekken om hun loopbaan elders voort te zetten, kun je mensen behouden die klaar zijn voor nieuwe uitdagingen. Daarnaast biedt deze aanpak werknemers meer kansen om 'on the job' te leren door hun vaardigheden toe te passen op verschillende gebieden binnen de organisatie. Met een nieuwe definitie van werk, waarbij taken kleiner en specifieker zijn, zijn werknemers vrijer om nieuwe dingen te proberen, voortdurend te leren en voort te bouwen op hun bestaande vaardigheden door deze op nieuwe manieren toe te passen.

Maar wat betekent het om skills-based te worden? Hoe kunnen we dit realiseren?

Het mooie van een 'skills-first'-benadering is dat deze kan - en zou moeten - worden toegepast op de hele levenscyclus van talent. Door één enkele valuta en gemeenschappelijke taal te gebruiken voor kandidaten, werknemers en andere belanghebbenden, kunnen bedrijven een holistische kijk krijgen op hun behoeften aan menselijk kapitaal. Dit is iets wat bedrijven concreet kunnen bereiken door vaardigheden te begrijpen en te beheren met behulp van AI, en dit vervolgens te vertalen naar een effectieve personeelsstrategie.

Je vaardigheden begrijpen

De eerste stap om een skills-gebaseerde organisatie te worden, is om te focussen op het werk, niet op de functie. In plaats van zich te concentreren op functietitels, zouden bedrijven de specifieke taken moeten identificeren die moeten worden uitgevoerd en de vaardigheden die nodig zijn om ze te volbrengen.

Het is cruciaal voor bedrijven om na te denken over de vaardigheden die ze momenteel gebruiken en om de vaardigheden te anticiperen die ze in de toekomst nodig zullen hebben. De aard van werk verandert voortdurend, met snelle technologische vooruitgang die nieuwe taken introduceert en andere overbodig maakt door automatisering. Daarom is het essentieel om een duidelijk begrip te hebben van de taken en de vaardigheden die nodig zijn om ze uit te voeren. Omdat sommige vaardigheden verschillende taken kunnen omvatten afhankelijk van de context (bijv. "Projectmanagement" voor een marketeer versus "Projectmanagement" voor een IT-manager), kan een op AI gebaseerd vaardighedenplatform een waardevolle medestander zijn in dit proces.

Als co-piloot helpt AI niet alleen bij het beheren van complexiteit en het nemen van datagestuurde beslissingen, maar helpt het ook bedrijven te voorkomen dat ze vanaf nul moeten beginnen. Het biedt waardevolle gegevens om het proces te stroomlijnen, waardoor we tijd, geld en kopzorgen besparen.

Je skills beheren met AI

Hoe weten we dat één versie van een vaardigheid - laten we bijvoorbeeld "Projectmanagement" nemen - elke keer hetzelfde is, in elk systeem? Betekent het hetzelfde in jouw bedrijf/sector als in een ander? Hoe definiëren we welke vaardigheden of capaciteiten iets betekenen vanuit een perspectief van senioriteit of vooruitgang?

Dit is waar de waarde van AI in skill-beheer cruciaal wordt. Door je talent te zien als een uitgebreide set van vaardigheden en capaciteiten, helpt AI om allerlei vormen van vooroordelen tijdens de hele talentcyclus te elimineren. Maar hoe wordt dat op grote schaal bereikt?

De eerste stap bestaat natuurlijk uit het verzamelen van gegevens. Het beheren van vaardigheidsgegevens is een enorme uitdaging. De vaardigheden van individuen veranderen voortdurend, de terminologie rond vaardigheden varieert tussen systemen - en mensen! - en HR-tools communiceren vaak niet effectief met elkaar.

Om deze problemen aan te pakken, is het essentieel om een holistisch beeld te creëren van alle vaardigheden in de verschillende systemen, waarbij de gegevens over vaardigheden volledig met elkaar worden verbonden. In dit stadium kan "eenvoudige" AI worden gebruikt om de gegevens te verzamelen en te ordenen, zodat een fundamenteel begrip ontstaat van het skill-landschap.

De tweede fase is echter waar de ware kracht van AI en machine learning om de hoek komt kijken. Hoewel sommige bedrijven in eerste instantie misschien geen duidelijk inzicht hebben in hun vaardigheidsgegevens, kan AI een eerste output leveren zodat ze niet van een leeg blad moeten beginnen. Naarmate er meer vaardigheidsgegevens beschikbaar worden, versnelt AI het holistische proces voor het in kaart brengen van skills, waardoor alle stakeholders duidelijkheid en begrip krijgen.

Deze uniforme skillmunt vereenvoudigt verschillende HR-processen, waardoor de algehele efficiëntie toeneemt. Geavanceerde AI kan vervolgens het beheer van deze gegevens en processen vergemakkelijken, patronen identificeren en aanbevelingen doen om initiatieven op het gebied van bijscholing en interne mobiliteit te ondersteunen.

Dit betekent dat de introductie van AI in je HR-initiatieven kan helpen om onbewuste vooroordelen te verminderen en de vertegenwoordiging efficiënt te verbeteren. Een dergelijke aanpak zorgt ervoor dat je talent niet over het hoofd ziet, vooral die "verborgen juweeltjes" die met de juiste training een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan ten minste één onderdeel van je bedrijf.

Vertaal je skills in een echte workforce strategie

Met een duidelijk inzicht in je vaardigheden kunnen bedrijven hun strategie op meerdere manieren vormgeven:

STRATEGISCHE WORKFORCE PLANNING

Zoals we al eerder zeiden, veranderen de bedrijfseisen voor vaardigheden voortdurend. Je weet dat toekomstige eisen vaardigheden zullen vereisen die je op dit moment niet bezit, en het wordt steeds moeilijker om kandidaten met de benodigde vaardigheden te vinden. Door inzicht te krijgen in de bestaande vaardigheden binnen je personeelsbestand en hiaten en gebieden voor ontwikkeling te identificeren, kunnen bedrijven effectief plannen voor toekomstige behoeften. Deze aanpak helpt organisaties ook bij het inschatten van de tijd en kosten die gemoeid zijn met het bij- of omscholen van werknemers, zodat ze voorbereid zijn op toekomstige eisen.

De traditionele methoden voor personeelsplanning zijn echter niet langer geschikt voor het moderne bedrijfslandschap. Volgens een onderzoek van Gartner (2023) erkennen CEO's de significante impact van een tekort aan talent op bedrijfsgroei en maken ze de komende jaren van personeelsplanning een topprioriteit.

Conventionele benaderingen zijn ontoereikend in een wereld die wordt gekenmerkt door snelle marktverschuivingen en technologische vooruitgang. Beslissingen nemen op basis van verouderde plannen is riskant. Met andere woorden, het tijdperk van handmatige, statische jaarplanning - gekenmerkt door omslachtige spreadsheets en starre toewijzingen - is voorbij. Het wordt vervangen door een meer dynamische, realtime benadering die wordt aangestuurd door Skills Intelligence en AI. AI-gebaseerde analyses bieden een uitgebreide beoordeling van de vraag naar en het aanbod van vaardigheden en leiden organisaties naar de meest strategische personeelsinterventies. Deze verschuiving zorgt ervoor dat bedrijven evoluerende vaardigheidseisen voor kunnen blijven en hun personeelsbestand beter kunnen afstemmen op toekomstige doelstellingen.

OPERATIONEEL TALENT MANAGEMENT

Naast het optimaliseren van een personeelsstrategie, verbetert het focussen op vaardigheden ook de operationele efficiëntie van HR aanzienlijk. Een benadering waarbij vaardigheden centraal staan, integreert naadloos functies, mensen en opleidingen. Hierdoor ontstaat een transparante interne marktplaats voor talent, evenals een samenhangend kader voor aanwerving, beoordeling, ontwikkeling en progressie. Deze afstemming versterkt het verband tussen de capaciteiten van het personeelsbestand en de bedrijfsdoelstellingen.

Het optimaal benutten van een AI-gebaseerde talentmarktplaats biedt een oplossing door de processen van ontdekking, werving, onboarding en interne mobiliteit te stroomlijnen en een uniform platform te bieden voor loopbaanmanagement, netwerken en werving.

Deze dynamische aanpak verbetert niet alleen de efficiëntie, maar verbetert ook de besluitvorming met actuele gegevens, waardoor het een waardevolle aanwinst voor bedrijven wordt. Werknemers profiteren van duidelijke loopbaanpaden en ontwikkelingsmogelijkheden, terwijl bedrijven en HR-teams aanzienlijke voordelen behalen. Een goed ontworpen talentmarktplaats optimaliseert de toewijzing van vaardigheden, ondersteunt een effectieve personeelsontwikkeling en verbetert het behoud

Zonder een skills-based aanpak zullen bedrijven de pijn voelen van de kosten van verloop en verminderde betrokkenheid, wat hun prestaties als bedrijf zullen beïnvloeden.

De financiële impact van personeelsverloop is duizelingwekkend, met directe vervangingskosten variërend tussen 50% en 60% van het jaarsalaris en totale kosten die oplopen tussen 90% en 200%. Verminderde betrokkenheid van werknemers vormt een extra financiële last en kan tot 18% van het jaarsalaris van een werknemer kosten als gevolg van factoren zoals absenteïsme en verminderde productiviteit.

Het is zorgwekkend dat de betrokkenheid van werknemers afneemt: 87% van de werknemers in de EU geeft aan zich niet betrokken te voelen bij hun werk. Volgens respondenten van de Talent Index zijn de twee belangrijkste redenen:

  • “Mijn werkgever weet niet welke vaardigheden ik al heb en kan dus geen suggesties doen over mijn vooruitgang.”
  • “Niemand heeft me verteld welke vaardigheden ik in de toekomst nodig zal hebben in mijn functie.”

Deze verminderde betrokkenheid leidt tot een hoger verloop, zoals blijkt uit het feit dat 32% van de EU-werknemers actief op zoek is naar een nieuwe baan.

Door te focussen op vaardigheden kunnen deze kosten echter worden beperkt. In een businesscase scenario van een bedrijf met 250 werknemers, die elk gemiddeld een bruto jaarsalaris van € 60.000 verdienen en met een personeelsverloop van 10%, kan men met behulp van een AI-gestuurd skills-platform tot € 750.000 aan jaarlijkse kosten besparen.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat er aanzienlijke besparingen worden gerealiseerd met AI die interne mobiliteit en talentmarkten verbetert. Door rollen en kansen voor huidige werknemers te identificeren, kan AI de retentie, prestaties en betrokkenheid verbeteren. Deze technologie vermindert de kosten van afvloeiing en verloop door loopbaanpaden te creëren en de noodzakelijke vaardigheden voor progressie te benadrukken.

accordion icon

In samenwerking met talentguide

+

talentguide is een HR SaaS-bedrijf dat AI inzet voor strategisch talentmanagement, het bevorderen van job mobiliteit binnen bedrijven en het ontwikkelen van op maat gemaakte loopbaanpaden voor werknemers. talentguide biedt inzicht in huidige skills en anticipeert op toekomstige skills-behoeften, zowel op organisatieniveau als voor individuele werknemers.

Dit wordt mogelijk gemaakt door een geavanceerde SaaS-oplossing gebouwd op de talentguide™ Library – een dynamische database die evoluerende skills op de arbeidsmarkt capteert met behulp van NLP.

https://www.talentguide.com/nl/sphere-work?utm_source=sphere-work&utm_medium=backlink&utm_campaign=free_personal&utm_content=nl

Klaar om je productiviteit 

aan te pakken?

Wij staan altijd vrijblijvend open voor een gesprek.