Skill roadmapping
Voor de skills van vandaag én morgen
Identificeer de skills van vandaag én morgen en ontwikkel een strategie om deze in huis te halen met onze skill roadmapping
Hoe beïnvloedt dit topic jouw productiviteit?
Waarom het zo belangrijk is om de skills in je organisatie proactief te managen
Een OESO-studie uit 2021 geeft aan dat de kloof tussen hoogproductieve bedrijven en bedrijven met een “gewone” productiviteit elk jaar wat groter wordt. Uit die studie blijkt dat skills veruit de belangrijkste hefboom zijn voor productiviteit.
Met onze skill-roadmap-oplossing kan je zowel op het niveau van een individu & leidinggevende aan de slag als op het niveau van HR & de organisatie:
Individu & leidinggevende:
- We brengen de skills in kaart die je nodig hebt om operationeel en strategisch succesvol te zijn. Dit doen we, dankzij AI, heel eenvoudig en efficiënt, functie per functie.
- We mappen de skills van je huidige medewerkers met deze skills van de toekomst.
- Daarmee krijg je per persoon een skill-match met het ideale skill-profiel van hun job: je krijgt een hele concrete opstap naar een persoonlijk ontwikkelingsplan. Dit is het einde van persoonlijke ontwikkelingsplannen die onvoldoende concreet en niet voldoende toekomstgericht zijn …
- Je kan de skill-match ook doen met andere jobs waar de persoon in geïnteresseerd kan zijn: zo kan je ook interne mobiliteit proactief organiseren.
HR & organisatieniveau:
Aangezien dat je de skill-match in kaart brengt op persoonsniveau, kan je dat aggregeren, en zo een perfect beeld krijgen op de skill-groepen waar de grootste matches zitten en ook de grootste gaps.
Je brengt heel eenvoudig en objectief in kaart:
- waarop je je opleidingsbeleid en -inspanningen moet richten: je opleidingsbeleid zal dus niet meer een kwestie van louter ‘aanvoelen’ zijn, maar rechtstreeks gelinkt op een objectieve skill-gap.
- waarop je je aanwervingsbeleid moet richten: je brengt in kaart welke skill-gaps moeilijk te overbruggen zijn, zelfs met je opleidingsbeleid. Je kan dan gericht en proactief kandidaten met het potentieel voor die skills gaan zoeken op de arbeidsmarkt.
Ons stappenplan
Wat houdt onze oplossing precies in?
We vertalen de organisatiestrategie in vijf stappen naar een aantal kritische skills om de strategie succesvol uit te voeren.
Stap 1: Bepalen van de meest passende aanpak
In een skill-roadmap bouw je eigenlijk een kwalitatieve strategische workforce planning: je vertrekt van de strategische uitdagingen en vertaalt dat naar de nodige skills.
- Er zijn bedrijven die eerst willen starten met hun leadership niveau: welke leadership skills hebben we echt nodig om succesvol te zijn.
- Andere bedrijven starten met een belangrijke afdeling of business unit (bv. IT of een commerciële business unit).
- Nog andere bedrijven starten vanuit een aantal kritische referentiefuncties: functies met een grote operationele en/of strategische impact en/of een groot verlooprisico (waarbij het niet eenvoudig is om deze mensen te vervangen en de impact op de business groot). Zij gebruiken deze referentiefuncties als basis om het potentieel in de organisatie in kaart te brengen EN te ontwikkelen naar deze kritische functies toe.
Stap 2: Vertaling van strategie, commerciële- en operationele uitdagingen naar skills
In deze stap bepalen we (aangepast aan de gekozen focus), door middel van een strategische dialoog met het top leadership team en de belangrijkste business units, wat op verschillende niveaus de meest kritische skills zijn: van welke skills gaat het succes afhangen?
Van strategie (wat willen we bereiken) naar concrete acties (hoe gaan we dat bereiken): dit deel van de dialoog gaat over “als we X willen bereiken, moeten we Y doen.”
Van concrete acties naar skills: welke skills/kennis hebben we nodig om dit op een succesvolle manier te kunnen doen?
- We doen dit in eerste instantie via een spontane dialoog met je top leadership mensen, zonder dat we ze in een ‘harnas’ van skills duwen. We helpen ze met jullie competentiecatalogus (als die bestaat) en onze skill quiz.
- We mappen dan de uitkomst van deze dialoog met talentguide©: we gebruiken deze AI-gedreven tool om een matching uit te voeren met de internationale Europese skills taxonomy en de skills die vele andere bedrijven gebruiken.
- Op basis van de output van de strategische dialoog en van de huidige functiebeschrijvingen bouwen we, door middel van AI, een toekomstgericht skill-profiel per rol/functie op.
- Via workshops maken we die skill-profielen volledig op maat van jouw bedrijf.
Stap 3: Creatie van de skill-profielen van de medewerkers
Nu laden we informatie van de medewerkers op in talentguide©. Denk hierbij aan cv’s, LinkedIn-info, assessments, HR-info …
- Zo bekomen we per medewerker een skill-profiel dat eenvoudig kan gematcht worden met de skill-profielen van de functies.
- Elke manager kan samen met de individuele medewerker dit profiel nog verder aanpassen.
Stap 4: De dialoog over persoonlijke ontwikkeling tussen medewerker en leidinggevende wordt concreet ondersteund
Veel organisaties worstelen al jaren met de vraag hoe ze een ‘lerende organisatie’ kunnen worden en hoe ze ‘persoonlijke ontwikkelingsplannen’ efficiënt kunnen inzetten. We weten hoe cruciaal het is, maar het komt niet echt van de grond: vele medewerkers hebben geen (echt) ontwikkelingsplan, of het is erg functioneel gericht op het uitvoeren van de job nu zoals ze nu is, of het is moeilijk te weten of de ontwikkelingsplannen (en dus de investeringen) wel in lijn zijn met de strategie …
De individuele skill-match lost dit op:
- Het is een heel stevige basis voor een zeer concreet en gefocust skill-ontwikkelingsplan per persoon. Daarmee maken we komaf met de “fluffy en random” POP’s. We halen ook het ‘witte blad’-syndroom weg (‘hoe begin ik eraan?’).
- Het maakt de opdracht die de leidinggevende krijgt veel doenbaarder en eerlijker: de skill-match en dus -gaps worden concreet aangegeven, dus er kan makkelijk, concreet en constructief gewerkt worden aan het overbruggen ervan. Dat is véél makkelijker dan de abstracte vraag ‘bouw eens een persoonlijk ontwikkelingsplan’.
- Het is sowieso rechtstreeks gelinkt aan de strategie en de skills die we in de toekomst nodig hebben. Zo zijn de investeringen die we doen in opleiding en ontwikkeling automatisch veel beter besteed.
Stap 5: HR kan op organisatieniveau een veel gerichter en effectiever beleid uitbouwen
HR kan de geaggregeerde gegevens bovendien gebruiken om hun Build, Bind, Buy, Bounce strategie op te bouwen:
- Build: voor welke skill-groepen heb je de belangrijkste gaps?
Op basis van deze informatie kan je een gefocust opleidings- en ontwikkelingsbeleid ontwikkelen. - Bind: welke mensen hebben (het potentieel van) kritische skills naar de toekomst toe?
Zo bouw je een gericht retentie-beleid. - Buy: voor welke skills heb je belangrijke gaps die je niet kan oplossen via interne trainings- en andere oplossingen?
Voor deze skills ga je op een gerichte en proactieve manier op de arbeidsmarkt zoeken. - Bounce: zijn er ook mensen die te grote skill-gaps hebben en die dreigen niet mee te kunnen? Met deze informatie kan je anticiperen en naar goede en sociale oplossingen zoeken.
Onze klantencases
Wat we voor een klant al hebben gerealiseerd
Bedrijf X heeft voor zijn IT-afdeling een nieuwe strategie uitgewerkt. Het wil zijn IT-medewerkers uitnodigen om zelf ook te evolueren en zich te ontwikkelen in lijn met deze toekomstige ambities.
- Samen met het management hebben we de strategie vertaald naar de skills die nodig zijn om de strategie succesvol te ontwikkelen. We noemen dit de ‘algemene IT-skills’.
- Het bedrijf had al een idee van de IT-functies van de toekomst maar nog geen nieuwe functiebeschrijvingen.
- Via de AI-motor van talentguide© en op basis van een marktscan naar gelijkaardige functies, hebben we zowel de specifieke als algemene taken en skills van deze toekomstige functies in kaart gebracht. Samen met het management hebben we dat verfijnd.
- Zo werden de nieuwe en toekomstgerichte functies, zowel qua taken als skill-profiel, eenvoudig bepaald.
- In een volgende stap worden de CV’s en werkervaringen van de medewerkers opgeladen in talentguide©. Zo brengen we voor elke IT-medewerker op een eenvoudige manier een opleidingstraject en -prioriteiten in kaart.
Onze deliverables
Wat mag je van ons verwachten?
Onderstaande punten vatten samen wat je van Sphere-Work mag verwachten wanneer je ons inschakelt om de organisatiestrategie te vertalen naar de kritische skills die je nodig hebt om je strategie te kunnen verwezenlijken:
- Workshop met top leadership team om kritische leiderschapskills te bepalen;
- Leadership profielen met bijhorende skills;
- Skill-profielen van de kritische referentiefuncties;
- Workshop(s) om de skill-profielen van de kritische referentiefuncties op punt te stellen;
- Skill-profielen van de overige functies;
- Skill-profielen van alle medewerkers.
Klaar om je productiviteit
aan te pakken?
Wij staan altijd vrijblijvend open voor een gesprek.
Bert Van Rompaey
Functietitel
Bert heef 20 jaar ervaring op het gebied van HR en verandertrajecten, waarvan 14 jaar als lid van Executive Committees in grote organisaties, voornamelijk in de bank- en luchtvaartsector. Bert werkte met en in verschillende culturen (Belgisch, Nederlands, Frans, Duits) en was succesvol in het realiseren van diepgaande & pragmatische veranderingen in die verschillende omgevingen. Het laatste jaar werkte hij voor kleinere bedrijven (bv. de fusie van 4 organisaties met in totaal 150 FTE's, strategie-implementatieproject in een IT-bedrijf van ~1000 FTE's, ...).
Focus: Strategische HR, reorganisaties & herstructureringen, fusies & overnames, sociale relaties, reward, strategische scenarioplanning, prestatiecultuur, personeelskosten & HR-gegevens.
Kom werken voor Sphere-Work!
We hebben momenteel een vacature voor een Sales en Account Manager. Meer informatie vind je op LinkedIn.
Klik hier om de vacature te bekijken.
We kijken ernaar uit om meer over jou te ontdekken. Na ontvangst van jouw gegevens via onderstaand formulier contacteren we je zo spoedig mogelijk om de volgende stappen te bespreken.
Kom werken voor Sphere-Work!
Bedankt om contact met ons op te nemen.
We waarderen het dat je de tijd hebt genomen om contact met ons op te nemen. Je bericht is goed ontvangen. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.